Cesk Freixas, Marala i Pol Cruells al festival Esquitxos de Cultura de la programació d'estiu farnesenca

29.07.2021

Durant el mes d'agost, als jardins de la Casa de la Paraula, a Santa Coloma de Farners, tindrà lloc un nou cicle de concerts amb els músics Cesk Freixas, Marala i Pol Cruells com a protagonistes. Aquests concerts s'emmarquen dins de la programació d'Estiu farnesenca sota el nom d'Esquitxos de Cultura. El pròxim dimecres, 4 d'agost, comptarem amb la presència de Cesc Freixas, guitarrista i cantautor, o fuster de cançons. Geògraf de formació, ha publicat 8 treballs discogràfics, 3 llibres de poesia i 2 contes infantils. Aquest 2021 presenta Memòria, el disc més representatiu de la seva trajectòria musical, on hi evoca tota la maduresa poètica i l’essència d’un so més càlid i proper, situant-lo com un dels principals artistes de la cançó d’autor del nostre país. Celebra 17 anys damunt dels escenaris, i ho fa amb els arranjaments acurats i detallistes de Victor Nin, l’espectacular guitarrista que l’acompanya des dels seus inicis.

El dimecres, 11 d'agost, Marala. És un grup musical integrat per Selma Bruna, Clara Fiol i Sandra Monfort. Tres dones músics i compositores originàries de Principat, les Illes i el País Valencià. Dalt de l’escenari s’evidencia la complicitat de les veus i els cossos. Es mostren tal com són: valentes i feministes, despertes i conscients alhora que sensibles i vulnerables, carismàtiques i virtuoses. Són la llum que esvaeix la fosca. A trenc d’alba és el seu primer treball discogràfic. Un aplec de composicions  pròpies que giren l’ullada cap als cants de la terra. Veus de tradició, de proximitat i de nuesa es barregen amb guitarres i instruments de percussió tradicionals. Una proposta d’arrel, lluminosa i trencadora, que respira amb alens femenins. Marala ofereix un directe de veus, guitarres i percussió. Tots els instruments passen per totes les mans sobre l’escenari, i en algun moment les veus s’atreveixen a sonar soles: no els calen més ornaments. Les cançons són gairebé totes pròpies, i s’inspiren en la música tradicional dels Països Catalans. Poemes musicats de poetesses actuals, revisions de cants de batre, tonades sefardís i laments de guerra que s’intercalen amb explicacions fresques i alhora implicades amb el feminisme, la cura del patrimoni o la crítica social. Fa poc les vam poder veure al Temps de les Arts com a premiades.

Com a cloenda del festival, el dimecres 18 d’agost, Pol Cruells, que presenta el disc Fanzín, el seu treball més polièdric. Amb una presentació més pròpia d’una revista alternativa que no pas d’un disc convencional, les lletres de les cançons s’acompanyen de reflexions personals i d’una visió artística i plàstica que vol anar més enllà d’un missatge merament sonor. La portada inclou una il·lustració original de Xavi de la Iglesia (Blaumut), que retrata a Cruells de forma molt personal. El Fanzínm en sí és un homenatge al treball dels autors gràfics dels còmics de finals dels 70 i dels anys 80, un imaginari apocalíptic ple de fantasia, ciència ficció i erotisme, que van marcar la infantesa i l’adolescència del músic.

A nivell de continguts, la reivindicació del paisatge mediterrani a “Posidònia” i la passió per viure la vida intensament a “Tattoo”, deixen espai també a d’altres temes més socials com la migració a “L’onada” o la crisi mediambiental a “L’últim iceberg”. Fanzín ha estat enregistrat per Eduard González a 8 Bits Estudi de Sabadell amb el quartet de músics habitual de Pol Cruells: Albert Carbonell a les guitarres, Xavi Castanys a la mandolina, i Ramon Aragall a la bateria. El disc ha estat mesclat per Àngel Medina. Abans d'això, a Microscopi, Pol Cruells havia publicat Astronauta de terrat, el seu quart disc. Folk mediterrani d’autor.

Trobareu més informació de tota la programació d'estiu farnesenca i de la venda d'entrades dels concerts a www.culturascf.cat

Notícies